tisdag 6 november 2007

Ulf Gerhard Lundell (skivkonsten #27)

Jag skrev en sak över på Spengo. En platta ur skivhyllan från 1983. I samband med det kollade jag Ulf Lundells hemsida för att jag skulle länka dit. Karln är med box igen. Minst den tredje i ordningen efter Innan jag anfölls av indianerna och Livslinjen. Den ska heta Under vulkanen och innehålla, sitt ner och håll i er nu, 14 cd-skivor med outgivet material och en dubbel-DVD. Det är förstås helt vansinnigt. Få svenska artister har så besinningslöst vräkt ur sig material som Lundell. Somt bra, som dåligt, en del fantastiskt. Själv tappade jag kollen någonstans efter Xavante. Fram dit följde jag med rätt bra. Lite är det som med Costello. Det kommer så mycket att det blir stopp. Öronen och hjärnan kan inte ta in mer. Jag har några plattor till efter Xavante och där finns fantastiska låtar som Jag saknar dig (det ska finnas en duettversion i boxen!) men jag orkar inte gå igenom allt. En bra sammanställning skulle räcka. Ändå sitter jag här och känner hur snålvattnet rinner till, dreglet är på väg att sippra ut ur munhålan. 14 cd-skivor med outgivet. Från 1972 till 2007. Demos från långt innan debuten med Vargmåne och alternativa tagningar, out-takes och outgivet till hela bregottfabriken lagt klövarna i vädret. Det är naturligtvis dels samlaridioten i mig som känner pulsen öka men även det ganska undangömda lundellfanet. Jag har ju i stort sett allt han gjort fram till Xavante och även om jag lyssnar rätt sällan på det mesta av det blir jag så vanvettigt sugen på att ge mig i kast med den här mastodontutgåvan. 14 cd. Det är förstås ett påhopp, ett övertramp, ett vansinnesdåd och ändå sitter jag här och försöker tyda låtlistan på hemsidan. 104 opublicerade sånger. 28 november smäller det. Vi får väl se hur länge priset på knappa tvåtusen kronor kan hjälpa mig att stå emot. Det är nästan så att jag avundas de där som så kategoriskt klarar av att avfärda Lundell.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar Ulf Lundells attityd; att han faktiskt är villig ta risken att devalvera sitt värde som konstnär genom att ge ut den här enorma boxen med 14 cd-skivor.
Samtliga kritiker i sittskrå hävdar att han gör fel; litteraturkritikerna säger att böckerna är för tjocka och att flera hundra sidor kunde strykas. Musikkritikerna tycker att både skivorna och låtarna är för många och långa. Många konstkritiker anser måleriet vara för amatörmässigt för att ställas ut och säljas. Och det senaste projektet: Dramatik. Ett helt nytt och okänt område där risken för fiasko finns på armlängds avstånd.

Martin sa...

Jag gillar också attityden men inte alltid resultatet av den, fast just det här projektet känns klart spännande.